Ja dodam jeszcze, że nikt kto byłby zainteresowany kupnem taniej chińskiej zimówki, nagle nie kupi porządnej całosezonówki.
[O2] Czujki tepm.spalin i różnicy ciśnienia na DPF
Zwiń
X
-
[O2] Czujki tepm.spalin i różnicy ciśnienia na DPF
Witam,
Pytanie kieruję do kolegów serwisantów, tudzież zaawansowanych amatorów. A dokładnie chodzi mi o prawidłowe parametry pracy czujników na filtrze DPF. Mam tu na myśli zależności między poszczególnymi czujnikami temperatury. Są trzy: spalin na turbinę, spalin przed DPF i spalin za DPF. Dodatkowo jest jeszcze czujnik różnicowego ciśnienia spalin na DPF. Ale może najpierw opiszę problem.
Posiadam O2 w kombi z silnikiem 1,9TDI 105KM BLS z suchym filtrem cząstek stałych DPF. Mam problem z częścią dotyczącą tegoż filtra. Nie jest to sprawa popularna, ponieważ nie świeci się kontrolka filtra na zegarach, nagląca do przeprowadzenia oczyszczania poprzez jazdę na określonym biegu i przy określonych obrotach przez kilkanaście minut. Natomiast zaświeciła się kontrolka systemu EOBD (popularny symbol silniczka) oznaczający problem w układzie spalin wg. instrukcji. Odczytano na testerze: czujnik temp. spalin nr 3 - zwarcie do plusa. Postanowiem upewnić się czy to na pewno to i czy czujnik nr 3 to na pewno ten za DPF. Zanim dokonałem drugiej konsultacji, zaczęła mrugać kontrolka wstępnego podgrzewania (symbol świec), oznaczająca wprowadzenie sterownika silnika w tryb awaryjny (ograniczenie mocy, aczkolwiek ja nie odczuwam dyskofortu w pracy silnika). Kolejna osoba prześledziła parametry pracy czujników na VAGu i powiedziała, że czujnik temp. jest ok. (pokazuje ponad 300st.C), natomiast jest uszkodzony różnicy ciśnień na filtrze, bo pokazuje -0,15 (czegoś tam), a powinno być pomiedzy 2 a 7 (???). Postanowiłem wymienić czujkę. W związku z tym, że koszt wymiany w salonie jest porównywalny z ceną poza ASO (100zł), a czujka kosztuje wszędzie 190zł, to zdecydowałem pojechać do ASO. Ale najpierw diagnostyka. Serwisant Skody mówi, że czujka różnicy ciśnień jest OK, bo jest to prawidłowa wartość -0,15; -0,2 . Ale czujka za DPF mu się nie podoba, bo pokazała 330st.C i było to więcej niż przed filtrem, a powinno być mniej. Generalnie sprawa ma wyglądać tak, że spaliny na turbinę są najcieplejsze, później niższa temp. przed DPF, a za DPF najniższa. Zmierzył czujkę - rezystancja OK. Skwitował: należy szukać na przewodach od czujki do sterownika (wiązka), bo czujka daje prawidłową wartość, a sterownik silnika widzi coś innego i przy tej wartości wyrzuca błąd: zwarcie do plusa. Aha, na marginesie jest 15% sadzy w filtrze i 4tyś.km temu odbyło się oczyszczenie. Zgupiałem całkowicie!
Zatem moje pytania są następujące. Jakie temperatury w stosunku do siebie powinny być na poszczególnych czujkach? Jakie powinny być to wartości (około) dla rozgrzanego silnika, może 300, 150 i 50 (licząc odpowiednio od nr1)? Jaki zakres rezystancji mają czujniki? Czy dla rozwarcia czujnika (przerwa na przewodach) sterownik odczytuje maksimum i czy jest to 300st.C? Jakie parametry pracy powienien mieć różnicowy czujnik ciśnienia spalin, są to wartości bliskie zera, ale w minusie czy w plusie?
Straszny wrzód ten DPF. Generalnie stan obecny nie jest tragiczny, bo można korzystać z auta i teoretycznie (zapewniał serwisant) nie ma prawa odmówić posłuszeństwa z powodu powyższych problemów, tzn. nie zatrzyma się na trasie i nie powie, że przeginka, koniec tej farsy, ile razy mam powtarzać, że do warsztatu trza jechać i teraz to już tylko laweta i serwis pomoże. Niemniej jednak to pewien dyskomfort widzieć te światełka, a poza tym w razie innego problemu nie zauważę tego po kontrolkach, które już swiecą.
Chciałbym wiedzieć czego szukać, bo nie mogę w okolicy znaleźć fachowca od aut VW - Skoda, który na słowa DPF nie drży jak osika. Poza tym jak znajdę w miarę kumatego i po krótkiej rozmowie stwierdzę dobre kompetencje to naświetlę sprawę, żeby nie szukać od początku. Zatem pomożecie?radekwp
Octavia II kombi Ambiente
1,9 TDI 105KM BLS
-
-
Straszny wrzód ten DPFO rany - jedna siódma życia to poniedziałek
Komentarz
-
-
Oczywiście, jest to najprostsze rozwiązanie, ale trochę kosztowne. Jakiś czas temu znalazłem aukcję na Allegro za 1,5kzł soft silnika i fizyczne opróżnienie puszki filtra. Firma przyjeżdża do klienta, a pochodzi z Wałbrzycha. Tyle tylko, że jeśli to możliwe to chcę narazie taniej załatwić sprawę. Wycinkę zostawiam na później i w ostateczności.radekwp
Octavia II kombi Ambiente
1,9 TDI 105KM BLS
Komentarz
-
-
http://www.dynosoft.pl/kontakt tu masz bliżej, jeżeli chodzi o wycinkę ale z diagnozą i naprawą też się możesz zgłosić, może warto pojechać te parę km dalej do pewnych chłopaków.O rany - jedna siódma życia to poniedziałek
Komentarz
-
-
Właściwe wartości w poszczególnych blokach pomiarowych a dokładnie ich zakres powinien wyświetlić VAG.
Ten czujnik temperatury można jeszcze sprawdzić w ten sposób że sprawdzić jego wskazania gdy silnik jest totalnie zimny czyli po nocy, wartości powinny być zbliżone do temp otoczenia.
Mam takie pytanie w jaki sposób w serwisie ocenili że rezystancja jest właściwa na czujniku?
Bo jeżeli porównując z temperaturą wyświetlaną na Vagu tzn że to sprawdzenie było do d...(za przeproszeniem oczywiście)
Mierząc rezystancje czujnika i porównując ją ze wskazaniami temp na VAG-u potwierdził tylko wskazanie czujnika które może być błędne. Mając charakterystykę czujnika i znając jego prawdziwą temp np temp otoczenia wtedy powinno się porównać rezystancję jaką ma czujnik z rezystancją z wykresu.
Dodatkowo można sprawdzić rezystancje na czujniku a następnie na wiązce w złączu ECU. Jeżeli te rezystancje się pokrywają tzn że przewody są ok i czujnik może być walnięty jeżeli jego wskazania są błędne lub gdy się nie pokrywają oznacza że na przewodach jest gdzieś przebicie.
PozdrawiamRozum każdy ma, ale nie każdy go używa.
Komentarz
-
-
Z tego co mi powiedział serwisant, to reasumując, wynikało że zmierzył rezystancję czujnika i odczytał pewnie z tabeli wartość temp. odpowiadającej Ohm'om. Mówił coś o 50st.C, a porównując z temperaturą czujnika przed DPF (tam było bodajże 150st.C) stwierdził, że zależność jest prawidłowa, tzn. cieplej jest przed DPF. Generalnie najwyzsza temp. jest na czujniku spalin do turbinki, później chłodniejsze są przed DPF, a "najzimniejsze" są za filtrem. Natomiast sterownik za DPF widział 330st.C. Czyli coś na wiązce się dzieje. Dlatego moje pytanie było o zależność temperatur na czujnikach (żeby się utwierdzić w tym co mówił serwisant) i kolejna sprawa, jaką ma wartość i w jakim zakresie powinno być ciśnienie różnicowe na filtrze, bo chciałbym wiedzieć czy faktycznie czujnik różnicy ciśnień jest OK.radekwp
Octavia II kombi Ambiente
1,9 TDI 105KM BLS
Komentarz
-
Komentarz